McDonald’s en Apple gaan samenwerken

De iconische Amerikaanse multinationals Apple en McDonald’s gaan nauw samenwerken. Dit verrassende nieuws maakten de bedrijven vandaag bekend in het hoofdkantoor van de Techreus in Cupertino (Californië). Apple’s Tim Cook en ‘Hamburger Hoofdman’ Steve Easterbrook maakten daar tijdens een ‘surprise gourmet McDonald’s lunch’ de plannen wereldkundig. McDonald’s gaat wereldwijd McFrios verkopen, ‘een bijzondere, vernieuwende designfriet die de culinaire wereld voor altijd gaat veranderen’. En neemt een grensverleggend product met appels op in het assortiment.  Apple werkt aan de ‘Big Mac’, een hybride multi-gadget die de eigenschappen van de iPad, iPhone, iMac, Macbook, Apple Watch en de AppleTV  in één apparaat bijeen brengt. “Groundbreaking”, zegt Cook.

Een woordvoerder van Apple noemde de samenwerking “Volstrekt logisch. Apple is wereldwijd leider in kwalitatief zeer hoogwaardige, gebruiksvriendelijke tech-apparatuur en diensten en koploper in design en innovatie. En McDonald’s is ook best een groot bedrijf.” Beide topmannen loofden elkaar’s bedrijven en bedrijfscultuur en vroegen zich in een ontspannen vraaggesprek met de wereldpers af waarom ze pas nu gaan samenwerken. “Soms kost een goed idee gewoon tijd”, zegt Easterbrook namens de burgergigant uit Oakbrook (Illinois).”Geniale ideeën  zijn vaak zo simpel dat het even kost voor je ze ziet. ‘Even if they are staring you in the face’. Dit zijn gewoon twee marktleiders in de wereld die hun krachten combineren. Dat moet voor beiden meerwaarde opleveren, dat kan niet anders.”

Concurrenten van Apple hebben onmiddellijk gereageerd. Google kondigde aan een samenwerking aan te gaan met Burger King. Het internetbedrijf dat al lang geen internetbedrijf meer is gaat onder meer een apparaat, dienst of app bouwen met de naam Google King. “Wat het gaat doen weten we nog niet”, meldt het bedrijf, “want eigenlijk doen we alles al. Maar we verzinnen wel iets, want we kunnen natuurlijk niet achterblijven.”
Microsoft kondigde aan te gaan samenwerken met Kentucky Fried Chicken. “Wij hebben ‘Windows’ en ‘Office’ en zij hebben een kantoor waar ramen inzitten. Kortom: een wereld aan mogelijkheden om samen iets te doen. Onze creatieve afdelingen zijn bezig om vergaande plannen uit te werken.” De suggestie dat Kentucky Fried Chicken zeer geschikt is om in een kantoor uit het raam te gooien deed de woordvoerder af als flauw. “Wist u trouwens dat Kentucky Fried Chicken steeds minder zout gebruikt zonder aan authentieke smaak in te boeten? Cutting edge, zo ziet u maar weer.”

Ook Samsung is op zoek naar een partner in de culinaire wereld. Eerder vandaag werd op de site van het Koreaanse bedrijf aangekondigd dat er hierover deze week ‘explosief nieuws’ zou worden gemeld. Nadat op internet en twitter grappen verschenen over fastfoodketens die gerechten serveren die spontaan in brand vliegen of exploderen, trok Samsung na de Galaxy Note 7 ook dit persbericht in.

© Berichten uit de Boze Buitenwereld 2016/All rights reserved